غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

امسال بودجه بخش عشایر 100 درصد افزایش یافته است

رئیس سازمان امور عشایر ایران :

امسال بودجه بخش عشایری به طور میانگین 100 درصد افزایش یافته و عشایر از اولویت‌های محرومیت زدایی دولت هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صندوق عشايري به نقل از روابط عمومي سازمان امور عشاير ايران، عباس پاپي زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايران اظهار داشت: نگاه دولت سيزدهم به عشاير نسبت به دولت‌هاي گذشته متفاوت است و در حال حاضر بخش عشايري جزو اولويت‌هاي محروميت زدايي دولت است و شخص رئيس جمهور و وزير جهاد کشاورزي بر اين مسأله تأکيد ويژه‌اي دارند.

وي افزود: مصوبات سفرهاي هيأت دولت به استان‌ها نيز تغيير رويکرد دولت نسبت به عشاير را تأييد مي‌کند.

پاپي زاده گفت: امسال خوشبختانه با نگاه ويژه دولت و همراهي مجلس، بودجه بخش عشايري به طور ميانگين 100 درصد افزايش يافته که البته در بعضي بخش‌ها مانند تأمين آب عشايري با رشد حداقل 400 درصدي بودجه مواجه هستيم.

رئيس سازمان امور عشاير ايران ادامه داد: انتظار مي‌رود با اين رشد بودجه در بخش تامين آب شرب و آب سيار و تخصيص اعتبارات، امسال بتوانيم تحولي در بازسازي و نوسازي ناوگان آبرساني عشايري داشته باشيم.

وي اضافه کرد: با اين اعتبارات همچنين مي‌توانيم اقدامات چشمگيري براي ايجاد شبکه‌هاي آبرساني در کانون‌هاي عشايري انجام دهيم و منابع آب را بازسازي کنيم.

پاپي زاده رشد مناسب بودجه 1401 بخش عشايري را نقطه عطف تحول در اين بخش خواند و تصريح کرد: عشاير عزيز امسال مي‌توانند نتايج ملموس و تغيير در زيرساخت‌هاي اين بخش را ببينند.


افزايش بودجه راه هاي عشايري نسبت به سالهاي قبل

رئيس سازمان امور عشاير ايران با اشاره به اينکه عشاير معمولاً در مناطق صعب العبور، دور از امکانات و زيرساخت‌ها کوچ و زندگي مي‌کنند، افزود: ما در کشور 66 هزار کيلومتر ايلراه و راه عشايري داريم که در حد جاده خاکي هستند و در پايين‌ترين سطح استاندارد‌هاي حمل‌ونقل قرار دارند.

وي بيان داشت: خوشبختانه رشد مناسبي در بودجه 1401 براي ترميم و بازسازي را‌ه‌هاي عشايري در نظر گرفته شده که قابل مقايسه با بودجه سنوات قبل نيست.


امسال آموزش و پرورش شاهد اتفاق‌هاي خوبي خواهد بود

عشاير با مشکلات زيادي در حوزه آموزش روبه‌رو هستند و همچنان در کانون‌هاي عشايري شاهد مدارس کپري و چادري با کمترين امکانات هستيم، رئيس سازمان امور عشاير ايران درخصوص سياست اين سازمان براي رفع مشکلات بخش آموزش و پرورش عشاير به روزنامه ايران اظهار داشت: متأسفانه شرايط بسيار نامساعدي در اين بخش داريم و اين در حالي است که در ميان دانش‌آموزان مناطق عشايري، ما بچه‌هاي با استعداد زيادي داريم که اين بخش نيز امسال شاهد اتفاق‌هاي خوبي خواهد بود.

وي افزود: امسال در بودجه 1401 با تفاهمي که با وزارت آموزش و پرورش داشتيم، 1500 ميليارد تومان از بودجه اين وزارتخانه به حوزه آموزش عشايري اختصاص مي يابد و قطعاً اين نويد را مي‌دهد که جهش خوبي را در زيرساخت‌هاي آموزشي عشاير داشته باشيم.

 
ادامه سياست خريد دام مازاد عشاير

رئيس سازمان امور عشاير ايران درخصوص ادامه سياست خريد دام زنده از عشاير به خبرنگار ايران توضيح داد: شرکت پشتيباني امور دام در سال‌هاي قبل مسئوليت خود براي خريد دام زنده بويژه از عشاير را تا حدودي فراموش کرده ولي در سال گذشته اتفاق خوبي افتاد و اين شرکت با خريد بخشي از دام عشاير توانست از ضرر بيشتر آنها جلوگيري کند.

وي گفت: قبل از ورود دولت براي خريد دام، عشاير هر کيلوگرم دام زنده را 42 هزار تومان مي‌فروختند ولي پس از آن اين قيمت به 75 هزار تومان رسيد و دلالها نتوانستند دام عشاير را با قيمت کمتر بخرند.

پاپي زاده افزود: در سال جديد نيز با رايزني‌هاي صورت گرفته اميدواريم اين سياست ادامه يابد و از سوي ديگر امسال راه صادرات براي دام عشاير باز است.

رئيس سازمان امور عشاير ايران خاطرنشان کرد: صادرات دام عشاير براي کشور يک فرصت طلايي است زيرا مي‌توان با صادرات هر کيلوگرم دام عشاير و با همان ارز معادل دو کيلوگرم دام زنده وارد کرد.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر