غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

طی یک برنامه ۵ساله ۴۰ هزار تن تولید گوشت توسط عشایر افزایش می یابد

سرپرست سازمان امور عشایر ایران :

طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری در یک برنامه ۵ساله به اجرا در می آید و بر اساس آن تولید گوشت قرمز در کشور ۴۰هزار تن افرایش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق عشایری به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، سیاوش احمدی میرقائد امروز دوشنبه 6 شهریورماه در نشست رسانه ای به مناسبت هفته دولت با بیان این مطلب و اینکه تحقق اهداف این طرح تا پایان سال ۱۴۰۷ پیش یینی شده است، افزود: برای اجرای این طرح حداقل  27 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 900 میلیارد تومان کمک‌های دولتی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در این طرح که در واقع تولید قراردادی گوشت قرمز است نهاده های دامی مورد نیاز به صورت مدت دار و 120 روزه برای پرواربندی دام در اختیار عشایر قرار داده می‌شود و گوشت تولیدی آنان با نرخ مصوب توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود.

احمدی میرقائد ادامه داد: با پرواربندی دام می‌توان بیشترین بازده را در تولید گوشت قرمز داشت و هدف از اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری، کاهش فشار دام بر مراتع است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه در این طرح ۱۸۰هزار تن نهاده دامی برای پرواربندی یک میلیون راس دام عشایر تامین می شود، گفت: دام‌ هایی که به چرخه پرواربندی وارد می‌شوند پلاک گذاری شده و پس از پروار در کشتارگاه ذبح و پس از تحویل پلاک، پول آنها تسویه می شود.

احمدی میرقائد با بیان اینکه تأمین نیاز گوشت مورد نیاز بازار داخل در اولویت سازمان امور عشایر قرار دارد، افزود: طرح پرواربندی دام برای حفظ و صیانت از مراتع از برنامه های در دست اجرای سازمان است تا ضمن حفظ زنجیره تولید گوشت کشور، تولید پایدار در مناطق عشایری محقق شده و با هدایت پروار کردن دام‌ها در فضاهای بسته کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد شود.


*قیمت گوشت تولید شده توسط عشایر ۳۵۰ تا ۳۶۰هزار تومان

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به میزان تأمین علوفه، قیمت تولید گوشت قرمز متفاوت است، گفت: به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تولید شده توسط عشایر بین ۳۵۰ تا ۳۶۰هزار تومان برآورد می شود و قیمت دام زنده عشایر نیز نصف این قیمت است.

وی افزود: نرخ فروش گوشت بر اساس میانگین قیمتی که معاونت امور دام اعلام می‌کند و میانگین قیمت روز گوشت در بازار، تعیین می‌شود.

احمدی میرقائد با اشاره به اینکه عشایر کشور ۲۸میلیون رأس دام در اختیار دارند، گفت: عشایر بهترین و مهمترین حافظان مراتع و منابع طبیعی در کشور هستند چراکه مراتع خانه و محل سکونت آنان محسوب می‌شود.


*تامین 220 هزار پنل خورشیدی برای عشایر تا سال 1404

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تامین ۲۲۰هزار پنل تولید برق خورشیدی تا پایان ۱۴۰۴ برای عشایر کشور، گفت: طی 4 و 5 سال گذشته ۳۰هزار پنل خورشیدی به عشایر تحویل داده شده است.

احمدی میرقائد همچنین از دستور رئیس جمهور برای راه اندازی 380 خانه بهداشت در مناطق عشایری و تخصیص ۱۰۰درصدی اعتبارات ملی و استانی امور عشایر خبر داد و گفت: متأسفانه سال گذشته ۵۰درصد اعتبار اختصاص داده شده در حوزه عشایر تخصیص پیدا نکرد.

به گفته سرپرست سازمان امور عشایر ایران امسال اعتبار سازمان امور عشایر ۳,۵۰۰میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته است.

 
*طرح احیا و توسعه صنایع دستی در جامعه عشایری

سرپرست سازمان امور عشایر ایران به طرح احیا و توسعه صنایع دستی عشایر اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال های گذشته فعالیت صنایع دستی در در جامعه عشایری کم شده و در برخی مواقع از بین رفته است و در صورتی که این طرح محقق شود ۲۰میلیون تومان به درآمد هر خانوار عشایری افزوده می شود.

وی درباره اجرای طرح گردشگری در مناطق عشایری نیز گفت: به دلیل تنوع آب و هوایی و جذابیت های بصری که در مناطق عشایری وجود دارد می توان به گردشگری عشایر به صورت ویژه پرداخت.

احمدی میرقائد درباره طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری اظهار داشت: شش هزار هکتار از زمین‌ های در اختیار عشایر به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد که می تواند درآمد یک هکتار زمین زراعی را به ۱۴۵میلیون تومان برساند.

وی با بیان اینکه 2300 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در مناطق عشایری است، افزود: ظرفیت های خوبی در حوزه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری وجود دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده شود.


*پایین بودن شاخص های توسعه ای در مناطق عشایری

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه شاخص های توسعه ای در جامعه عشایری نسبت به مناطق شهری و روستایی بسیار پایین است، گفت: در جامعه عشایری برخورداری از آب آشامیدنی ۳۰درصد، دسترسی به راه ۳۰درصد، بازماندگان از تحصیل ۶۰درصد، پوشش تلفن همراه ۳۰درصد و برخورداری از برق ۲۵درصد می باشد.
 

*بهره برداری از 210 پروژه عشایری در هفته دولت

سرپرست سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: به مناسبت هفته دولت 210 پروژه با اعتباری بیش از 220 میلیارد تومان در مناطق عشایری کشور افتتاح می‌شود و 14 هزار و 300 خانوار عشایری از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی افزود:  تامین آب، ساخت و مرمت راه های عشایری و ایجاد سرپناه ایمن برای جامعه عشایری از جمله این پروژه ها و طرح‌ها است.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر