غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

آزاد‌سازی یارانه نهاده های دامی تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات عشایر ندارد

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

با دستور وزیر جهاد کشاورزی نهاده دامی در ماه های آینده نیز قطعا با ارز دولتی 4200 تومانی در بین عشایر کشور توزیع می‌شود.

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني صندوق عشایری به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشاير ايران، عباس پاپي‌زاده رئيس سازمان امور عشاير و نماينده ويژه وزير جهاد کشاورزي در استان گلستان اظهار داشت: دولت‌ها در سا‌ل‌هاي مختلف تنها 2 تا 5 درصد نهاده‌هاي مورد نياز دامداران عشايري را به صورت يارانه‌اي و با ارز 4200 تومان تأمين کرده‌اند و 95 درصد نهاده‌ها توسط خود توليد‌کننده با خريد از بازار آزاد و يا از مراتع تأمين شده است، به همين دليل آزاد‌سازي آن تأثير زيادي بر قيمت تمام شده محصول دامداران عشايري ندارد.

وي افزود: با وجود اينکه نهاده‌هاي دولتي، درصد کمي از هزينه‌هاي توليد دامداران جامعه عشايري را تأمين مي‌کند اما به دليل قيمت‌گذاري‌ دستوري و جلوگيري از صادرات، دامداران امکان برنامه‌ريزي براي توليد خود را نداشتند اما حال که همه چيز تحت تأثير بازار آزاد قرار مي‌گيرد، توليد‌کننده فرصت برنامه ريزي و افزايش راندمان توليد را دارد.  

رئيس سازمان امور عشاير ايران ادامه داد: برداشته شدن توزيع نهاده‌هاي دامي دولتي باعث رفع محدوديت‌هاي بازاررساني خواهد شد و بازده توليد را افزايش مي‌دهد و دخالت‌هاي دولت در بايد و نبايد‌هاي توليد کاهش مي‌يابد هر چند که ممکن است در يک ماه اول کار سخت باشد و مدتي طول بکشد و با آگاه سازي دامدران، در بخش توليد به ثبات و سازگاري برسد.

وي بيان داشت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد ارز 4200 توماني نه تنها به توليد کنند‌گان عشايري کمک نکرده است بلکه به عنوان يک رانت دست برخي افراد قرار گرفت که اين افراد توليد‌کننده نبودند و با دريافت نهاده دولتي آن را در بازار آزاد به فروش مي‌رساندند.
 

ارائه تسهيلات ارزان قيمت به دامداران عشايري

نماينده ويژه وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان امور عشاير ايران گفت: تسهيلات ارزان قيمت براي عشاير در نظر گرفته شده است که نقدينگي لازم را براي تأمين نهاده‌ دامي مورد نياز خود داشته باشند که از منابع صندوق توسعه ملي و از طريق دامدار کارت پرداخت مي‌شود.

پاپي زاده با بيان اينکه همچنين تسهيلات ارزان قيمت جداگانه‌اي نيز براي دمداران خرد در نظر گرفته شده استف افزود: درحال حاضر دامدار کارت در بين تعدادي از عشاير توزيع شده و در آينده نيز توزيع اين کارت‌ها افزايش مي‌يابد.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر