غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

زنان روستایی و عشایری تضمین کننده امنیت غذایی در کشور

رییس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی :

زنان روستایی و عشایری تضمین کننده امنیت غذایی در کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق عشایری به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، عطاءالله ابراهیمی رییس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم گرامیداشت روز زن روستایی در وزارت جهاد کشاورزی، به بررسی وضعیت موجود زنان روستایی و عشایری کشور به لحاظ آماری پرداخت و گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت زنان روستایی و عشایری (۱۲ درصد کل جمعیت کشور) در کشور وجود دارد که حدود ۶ میلیون نفر در سن فعالیت است.

به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد فعالیت‌های مربوط به امور دام و طیور توسط زنان روستایی و عشایری انجام می‌شود.

معاون سازمان تات با اشاره به فعالیت حدود ۴۰ درصد امور مربوط به زراعت و باغبانی توسط زنان روستایی، یادآور شد: ۸۰ درصد فرآوری محصولات کشاورزی به روش سنتی در بعضی از فصول سال روستا توسط زن اداره می‌شود.

به گفته وی، به دلیل مهاجرت مردان و جوانان از روستا به شهر، میزان ازدواج دختران روستایی و عشایری به شدت کاهش یافته است.

ابراهیمی بر لزوم توجه به زنان روستایی و عشایری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اشاره و تصریح کرد: زنان روستایی و عشایری، کانون اصلی فعالیت‌های معیشتی، تضمین کننده امنیت غذایی، ثبات جمعیت و خانواده در روستاها هستند.

وی ادامه داد: زنان روستایی محور تحقق برنامه کشاورزی خانوادگی هستند و تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند توجه ویژه به زنان روستایی و عشایری است.

رییس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر این که ارتقای شاخص‌های توسعه نیازمند توانمندسازی زنان روستایی و عشایری است، افزود: در این راستا ظرفیت‌سازی، نهادسازی، شبکه‌سازی و کارآفرینی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در ظرفیت‌سازی؛ انتخاب، آموزش و ساماندهی زنان تسهیلگر توسعه روستایی و عشایری برنامه‌ریزی شده و هر روستای بالغ بر ۵۰ خانوار یک تسهیلگر خواهد داشت.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ایجاد یک صندوق خرد روستایی برای روستاهای بالای ۱۰۰ هزار خانوار، افزود: این مهم در نهادسازی برنامه‌ریزی شده است.

ابراهیمی با بیان این که در شبکه‌سازی نیز برای هر شهرستان، یک صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری داریم، تصریح کرد: در آخرین مرحله که مرحله کارآفرینی است، باید برای آموزش و ترویج هدفمند کسب و کارهای خرد، هر صندوق یک مربی کارآفرینی داشته باشد.


    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر