غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

دانش آموزان عشایر برای درس خواندن فقط خودشان را دارند

معاون وزیر آموزش و پرورش :

عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایری در مدل جدید راهبری آموزش ابتدایی‌ بسیار پررنگ دیده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، معصومه نجفی پازوکی در گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان‌ها، از طراحی الگو و مدل جدید چهار مرحله ای برای راهبری آموزش در مقطع ابتدایی خبر داد.

وی انسداد مبادی بی‌سوادی و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل را از شاخص‌ترین عناوین این الگو عنوان کرد و افزود: عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایری در این مدل بسیار پررنگ دیده شده است.

نجفی با اشاره به اینکه دانش آموزان عشایری به لحاظ شناختی با سایر دانش آموزان فاصله دارند که شاید علت آن سبک زندگی آنان باشد، گفت: در دانش آموزان عشایری، خانواده خیلی نمی‌تواند به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و مواد درسی کمک کند و دانش آموزان عشایری برای تحصیل و درس خواندن فقط خودشان را دارند.

وی ادامه داد: سال تحصیلی ۹ماه است اما برای دانش‌آموزان عشایری به دلیل انجام کوچ، کوتاه‌تر است، بنابراین باید برای دانش آموزان عشایری ساعات درسی طولانی‌تر و محتوای آموزشی غنی‌تری را در نظر بگیریم تا بتوانیم این خلاء شناختی را پر کنیم.

معلمان از رویکردهای سنتی و کلیشه‌ای دست بردارند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، "توانمندسازی معلمان" را یکی دیگر از رویکردهای این مدل آموزشی عنوان کرد و گفت: باید معلم ابتدایی را از رویکرد سنتی و کلیشه‌ای جدا ‌کنیم و مسیر آموزش به گونه‌ای نباشد که معلم تصور کند چون تعداد دانش آموزان ابتدایی زیاد است، باید همه ساکت سر کلاس بنشینند و کار گروهی نکنند.

وی با بیان اینکه فضای کار آموزش ابتدایی، فضای مشارکتی است و معلم باید موقعیت یادگیری را فراهم کند تا دانش آموز بتواند یادگیری را کشف کند، افزود: متاسفانه درحال حاضر فضای خلق موقعیت یادگیری و آموزش در کلاس‌های ابتدایی مهیا نیست و معلمان همچنان به سخنرانی در کلاس درس بسنده می‌کنند.

نجفی پازوکی با بیان اینکه برای ایجاد تحول و خلق موقعیت‌های یادگیری برای دانش آموزان، ۱۵۰هزار معلم یعنی ۵۰درصد معلمان کشور را شبکه سازی و آموزش داده ایم، گفت: نباید به این عادت کنیم که معلم فقط در کلاس درس توضیح دهد و اگر دانش آموز متوجه نشد، برای بار بیستم هم فقط توضیح دهد.

وی با اشاره به اینکه تجهیز منابع آموزشی در کلاس درس از دیگر برنامه های الگوی فوق است، گفت: یکی از مسائل مهم که باید در طراحی آموزشی معلم قرار گیرد، کتابخانه کلاسی است؛ اگر "کتاب" در پوشه کلاس دانش آموز باشد و سه بار در هفته و هر بار 20دقیقه در طراحی آموزشی معلم قرار گیرد، دانش آموز به درک و تجزیه و تحلیل می‌رسد.

تاکنون مسیر آموزش غلط و کلیشه‌ای بوده

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: برنامه و شیوه نامه آموزشی یاد شده برای همه پایه‌های مقطع ابتدایی و برای همه دروس طراحی شده و هدف نهایی آن این است که اتفاقی که در کف کلاس درس رخ می‌دهد، منطبق با برنامه آموزشی و درسی باشد.

وی با بیان اینکه بعضا این نقد را به آموزش و پرورش می‌کنند که خروجی‌ها ضعیف است و اگر از دانش آموز پایه ششم سوالی بپرسید نمی‌تواند تجزیه و تحلیل خوب و مناسبی ارائه دهد، توضیح داد: علت این موضوع این است که تاکنون مسیر اجرا غلط و کلیشه‌ای بوده و این مسیر به صورت سنتی و سینه به سینه از یک معلم به معلم دیگر انتقال داده شده، و تغییر و تحولی که ما به دنبال آن هستیم، با اجرای مدل و الگوی جدید آموزشی اتفاق می افتد

برنامه آموزشی ما شایستگی محور است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه اجرای این الگو به ابزارهای علمی نیاز داشت و این ابزارها احصاء شد، گفت: برنامه آموزشی ما شایستگی محور است، به این معنا که دانش آموزان ابتدایی را به سمت حافظه محوری نبریم بلکه می بایست شایستگی‌های تفکری، ارتباطی، فناورانه را در آنان تقویت کنیم.

نجفی پازوکی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه، سه فاز نخست این شیوه نامه اجرا شده، گفت: از دی ماه سال جاری نیز فاز چهارم این برنامه، یعنی نظارت و ارزیابی اقدامات استانها، آغاز و تاکنون نظارت بر استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان و خوزستان انجام شده است.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر