غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

مناطق محروم زیر پوشش خدمات کاربردی جهاد دامپزشکی

مناطق محروم زیر پوشش خدمات کاربردی جهاد دامپزشکی/ با محرومان همزادپنداری می‌کنیم

زمانی که جهاد دامپزشکی راه‌اندازی شد، خیلی‌ها می‌دانستند کار در این قالب، رنگ و بوی دیگری دارد، چه آنهایی که بانی‌اش بودند و چه دامپزشکان و افرادی که می‌خواستند داوطلبانه به آن بپیوندند. فعالیت‌های جهادی با هر انگیزه‌ای که باشد چه به قصد و نیت رضایت خدا و بندگان خدا و چه اعتلای روحیه انسان‌دوستی و میهن‌دوستی و یا کمک به امنیت غذایی، از جنس خدمت بدون چشمداشت و یاری رساندن در کمترین زمان به همان‌هایی است که در سخت‌ترین شرایط و در مناطق محروم کشور به زندگی و امرار و معاش مشغولند. جهاد دامپزشکی هم با همین هدف یعنی تسریع در خدمت‌رسانی برای نخستین بار با سه ماموریت ارایه خدمات رایگان به مناطق محروم و صعب‌العبور روستایی و عشایری، پیشگیری از بیماری‌های دامی و مدیریت بیماری‌ها و آموزش و ترویج مسایل مرتبط با دامداری‌ها در خرداد سال ۱۴۰۱ به همت سازمان دامپزشکی کشور شکل گرفت. بنابر گفته سازمان دامپزشکی، جهاد دامپزشکی تاکنون حدود دو هزار رزمایش و اردوگاه‌های جهادی در سراسر کشور برگزار کرده و تا پایان دی ماه امسال نزدیک به ۳۳ میلیون خدمت رایگان ارایه داده است. جهاد دامپزشکی با حمایت و پشتوانه خیرین و تلاشگران این عرصه، حال و هوای تازه‌ای به خدمت‌رسانی داده است تا جایی که برخی از این تلاشگران به خاطر خدماتی که ارایه می‌دهند احساس غرور و سرزندگی می‌کنند. دکتر سعید منتظری یکی از آنان است. او دامپزشکی است با روحیه جهادی. منتظری این روحیه را مرهون تربیت و رشدیافتگی در یک خانواده مذهبی می‌داند و به گفته خودش پیش از ورود به دانشکده دامپزشکی در سمنان، فعالیت‌های جهادی در عرصه‌های فرهنگی، سازندگی و رسانه‌ای داشته است. در دوران دانشجویی از سال ۱۳۹۲ نیز در قالب یک گروه جهادی متشکل از دامپزشکان داوطلب یا بسیجی، استادان و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان در مناطق هدف، خدمات درمانی رایگان ارایه می‌داده است. حالا هم به عنوان مسوول هماهنگی فعالیت‌های جهادی دامپزشکی در اداره کل دامپزشکی استان مازندران فعالیت می‌کند. در فرصتی که در ایام دهه فجر دست داده به سراغ او می‌رویم تا از دریچه نگاهش، با روحیه جهادی و خدمات جهاد دامپزشکی بیشتر آشنا شویم.

منتظری می‌گوید: از یکی دو سال پیش با ایجاد قرارگاه محرومیت‌زدایی مرکزی در سازمان دامپزشکی کشور و با راه‌اندازی جهاد دامپزشکی، فعالیت‌های جهادی در عرصه دامپزشکی در یک مسیر منسجم و متمرکز قرار گرفته به طوری که واکسیناسیون، سمپاشی، آموزش تخصصی چهره به چهره، آموزش تخصصی متمرکز، ویزیت، معاینه و درمان با فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با این حوزه در کل کشور انجام می‌شود و به این سمت و سو رفتیم که خدمات کاربردی‌تر و راهبردی‌تر به مردم ارایه شود.

وی می‌افزاید: ما در قالب فعالیت‌های جهادی مستمر، اردوهای جهادی و در مقیاس بزرگتر یعنی رزمایش های جهادی، با مشارکت دامپزشکان داوطلب بخش دولتی و خصوصی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، گروه‌های جهادگر بسیجی و سپاهی خدمات متعدد ارایه می‌دهیم.

منتظری هر چند تمام فعالیت‌های روزمره همکارانش در سازمان دامپزشکی کشور را از جنس جهادی می‌داند، اما معتقد است، در فعالیت‌های جهادی علاوه بر خدمات روزمره، آموزش و پیگیری اقدامات قبلی هم مطرح است.

این دامپزشک جهادگر که دست کم در ۱۰ رزمایش جهاد دامپزشکی شرکت کرده است، اظهار می‌دارد: اردوهای جهادی در سطح یک یا دو شهرستان یا یک و دوبخش از شهرستان و رزمایش‌ها در مقیاسی بزرگتر و در سطح استان اجرا می‌شود ضمن آن که اقدامات در این حوزه با توجه به نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی مناطق صورت می‌گیرد.

وی درباره تاثیر تجربه‌های جهادی‌اش می‌گوید: این فعالیت‌ها موجب می‌شود از خمودگی و زندگی ایستایی شهری فاصله بگیریم و اقدام مفیدتر و منسجم‌تری انجام دهیم.

منتظری بر این باور است که در پایتخت از فضا و شرایطی که افراد محروم در آن زندگی می‌کنند دور هستیم و فعالیت جهادی کمک می کند به این فضا نزدیکتر شویم، به شناخت بهتری از مشکلات و نیازهای این مناطق برسیم، با محرومان همزادپنداری کنیم و در نهایت خدمات بهتری ارایه دهیم.

وی رضایت خدا را سرلوحه کارش قرارداده و در همین حال اظهارمی دارد: از هر طیف و یا سلیقه ای به فعالیت های جهادی می پیوندند و در قالب جهاد دامپزشکی برای هدفی واحد و خدمت به مردم، یکپارچه می شویم و همین امر موجب تلطیف قلب ها و تحول روحی و فکری می شود.
گزارش: فرحناز هاشمی

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر