غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

۶ میلیون راس دام عشایر کشور تحت پوشش تولید قراردادی قرار می گیرند

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان :

در یک برنامه ۵ساله، ۶میلیون راس دام عشایر کشور را تحت پوشش تولید قراردادی قرار می دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق عشایری به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، فضل خرم در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه در یک برنامه ۵ساله، ۶میلیون راس دام عشایر را تحت پوشش تولید قراردادی قرار می دهیم، افزود: سال آینده با ورود گوشت تولید قراردادی عشایر به بازار، تاثیر مثبتی در کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم داشت و عرضه این مقدار دام، به بازار آرامش می‌دهد.

وی افزود: در این طرح، نهاده‌ دامی مدت‌دار به عشایر داده می شود و می توانند بعد از ۶ماه دام تولیدی خود را به دولت عرضه کنند و یا در صورت عدم خرید دولت، با فروش در بازار آزاد، بدهی خود را پرداخت می کند.

خرم با بیان اینکه کلید اجرای طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر امسال زده شد، گفت: این طرح از آذرماه امسال آغاز شد اما کم و کاستی‌هایی داشت و هنوز کامل نشده و درصدد رفع کاستی‌ها هستیم تا نسخه کامل‌ آن اجرا شود.

حفظ دام مولد و تامین گوشت مورد نیاز کشور، 2هدف طرح تولید قراردادی

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان اظهار داشت: هدف اولیه اجرای طرح تولید گوشت قراردادی توسط عشایر، حفظ دام‌ مولد و هدف نهایی آن نیز تامین گوشت مورد نیاز کشور است به طوری که در سال آینده، با ورود این گوشت‌ به بازار، شاهد تاثیر مثبت آن در کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی توضیح داد: با توجه به عملکرد سال گذشته، نگرانی‌هایی در خصوص کاهش دام‌ مولد در کشور ایجاد شده بود و برای اینکه دام‌ مولد حفظ شود، سیاست بر این شد نهاده دامی مدت دار به تولیدکنندگان عشایری داده شود تا مجبور نشوند دام‌ را با وزن کم به کشتارگاه بفرستند، برهمین اساس مقرر شده برای مدت ۶ماه حدود ۱۲۹هزار تن نهاده دامی تحویل عشایر شود که ۷۸هزار تن آن تاکنون توزیع شده است.

خرم گفت: براساس گزارش‌ مرکز آمار، پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته زایش‌ها افزایش یافته و دام به کشتارگاه عرضه نشده و این یعنی تولید اقتصادی تر شده و دام‌ مولد حفظ شده‌ است.

دولت تعاونی ها را و تعاونی‌ها و مردم دولت را باور کنند

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان گفت: دولت باید تعاونی ها را باور کند و تعاونی‌ها و مردم نیز باور کنند که با تکیه بر حمایت‌های دولت، برای تامین نهاده دامی نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: امروز با عشایر، قراردادی منعقد می‌کنیم و به آنان نهاده دامی می‌دهیم و بعد از 6ماه از آنان گوشت تحویل می گیریم و خوشبختانه بسترهای آن فراهم شده و کشتارگاه‌ها نیز ظرفیت سنجی شده و امیدواریم آثار آن را در تیرماه سال آینده ببنیم.

به گفته مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان، در سال ۱۴۰۳ حداقل دو میلیون راس دام عشایر، در دو مرحله، تحت پوشش تولید قراردادی قرار می گیرند.

۱۸۰کیلوگرم نهاده به ازای هر راس دام در تولید قراردادی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دامداران متحرک ایرانیان گفت: در هر استانی، شرکت پشتیبانی امور دام از طریق اتحادیه تعاونی عشایری، با عشایر قرارداد می‌بندند و به ازای هر راس دام ۱۸۰کیلوگرم نهاده دامی مدت دار ۶ماهه می دهد که این میزان نهاده، نیاز دام عشایر را یزآورده می کند.

وی با بیان اینکه امسال میزان تقاضا برای نهاده دامی نسبت به سال گذشته پایین‌تر است، افزود: سال گذشته نهاده دامی به موقع تامین نشد و قیمت تمام شده تولید، بالاتر از قیمت فروش در بازار بود و بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شدند دام‌ مولدشان را به بازار عرضه کردند.

خرم با اشاره به اینکه دام عشایر در آبان ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۶درصد کاهش داشت، گفت: با بارش‌های امسال و وفور نهاده در کشور، قیمت تمام شده تولید کاهش یافته و تولید اقتصادی تر شده و قیمت دام نیز بالا رفته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دامداران متحرک ایرانیان با بیان اینکه عشایر در تیر و مرداد ماه سال آینده دام مازاد خود را به بازار عرضه می کنند، اظهار امیدواری کرد دولت دام مازاد عشایر را خریداری کند و بخشی از آن نیز جذب بازار و بخشی دیگری نیز در ماه های آذر و دی 1403 عرضه شود.

 

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر