غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

احصای آمار دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل با همکاری سازمان امور عشایر

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر :

با همکاری سازمان امور عشایر، آمار دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل را احصا و ۲۰درصد از آنان به مدرسه بازگشتند.

به گزارش روابط عمومی صندوق عشایری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران ، علی تیرگیر اظهار داشت: با همکاری و هم افزایی با سازمان امور عشایر، آمار دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل را احصا کردیم و توانستیم در سال تحصیلی جاری ۲۰درصد از این دانش آموزان را به مدرسه برگردانیم.

وی افزود: با داده‌هایی که سازمان امور عشایر در اختیار دارد و ظرفیت های "سامانه سناد"، توانستیم تعداد دانش آموزان عشایری که از تحصیل بازمانده اند را به تفکیک استان و منطقه احصا و تطبیق دهیم.

 تیرگیر با بیان اینکه کدملی شاخص عشایر بودن و یا عشایر نبودن نیست، گفت: ساز و کار "سامانه شهید محمودوند" با کدملی است، و در این سامانه بر اساس کدهای ملی و تطبیق آنها با "سامانه سناد" و کدهای ملی سازمان ثبت احوال کشور، تعداد بازماندگان از تحصیل احصا می‌شود.

وی توضیح داد: در تعریف بازمانده از تحصیل، شاید عدم حضور دانش آموز در مدرسه احراز نشده باشد، در واقع شاید تعدادی از دانش آموزان فوت یا مهاجرت کرده باشند و یا ممکن است به علت ناتوانی جسمی قادر به رفتن به مدرسه نباشند.

علل بازماندگی در تحصیل در مناطق عشایری

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در خصوص دلایل بازماندگی از تحصیل در مناطق عشایری، اظهار داشت: علل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان عشایری که عمدتا به متوسطه اول و دوم برمی گردد، موضوع زیرساخت‌های آموزشی از جمله نداشتن مدرسه و مساله معلمان تخصصی است البته فرهنگ عشایر نیز در عدم رغبت ادامه تحصیل موثر است؛ چراکه در فرهنگ عشایر، فرزندان به عنوان نیروی کار قلمداد می شوند.

وی با بیان اینکه عدم حمایت از مدارس شبانه روزی عشایر در بازماندگی از تحصیل دانش آموزان اثرگذار است، گفت: با توجه به فرهنگ قالب عشایر، ازدواج دخترها نیز می تواند یکی از عوامل بازماندگی از تحصیل در مناطق عشایری باشد، ولی دلیل عمده نیست.

تیرگیر خاطرنشان کرد: اگر توسعه زیرساخت ها و پشتیبانی مناسب از دانش آموزان عشایری را انجام دهیم، می توانیم قدم های بلندی برای پوشش تحصیلی و بازگرداندن دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل برداریم.

تحصیل 225هزار دانش آموز عشایری در کشور

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر یادآور شد: درحال حاضر ۲۲۵هزار دانش آموز عشایری در کشور تحصیل می کنند که ۵۱درصد آنان پسر و ۴9درصد نیز دختر هستند و بیبشترین تعداد داش آموز عشایری در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمان، خوزستان و فارس حضور دارند.

وی گفت:  ۲۴۵مدرسه شبانه روزی عشایری در کشور داریم که ۳۰درصد دانش آموزان عشایری در مقطع متوسطه اول و دوم در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

تیرگیر با بیان اینکه هنوز آنگونه که باید نتوانسته ایم مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش را در مناطق عشایری توسعه دهیم، افزود: توسعه این نوع مدارس با توجه به مختصات و نوع زیست عشایر، ضریب پیدا می‌کند و حائز اهمیت بیشتری می شود.

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر خاطرنشان کرد: با تفاهمی که با معاونت متوسطه برای توسعه مدارس شبانه روزی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مناطق عشایری انجام شده است، در سال تحصیلی جدید پشتیبانی خوبی از مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش موجود و توسعه آنها صورت خواهد گرفت.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر